FITNESS OD ODKRYWCA

Suplementacja w sporcie zawodowym

autor Maj 30th, 2014 Brak komentarzy
Suplementacja w sporcie zawodowym

W wyczynowym sporcie, zwłaszcza w dyscyplinach siłowych, wytrzymałościowych i sztukach walki, sprawność fizyczna organizmu, a także jego siła i wytrzymałość mają decydujące znaczenie. Każdy trener wie, że poza ćwiczeniami i treningiem, aby to osiągnąć, konieczna jest zbilansowana dieta i suplementacja. Czasy zabronionych sterydów i innych niebezpiecznych substancji się już dawno zakończyły, a ich miejsce zajęły suplementy – dozwolone, ogólnodostępne i bezpieczne dla zdrowia substancje, które w połączeniu z treningiem dają doskonałe rezultaty. A jeśli interesuje Cię odchudzanie, ten tekst również jest dla Ciebie.

Każdy typ suplementu ma inne działanie, bardzo często te działania uzupełniają się, dlatego wiedza o nich jest tak ważna – dzięki temu wiemy, jak dany suplement zadziała na nasz organizm i z czym najlepiej go łączyć.

Kreatyna – bez wątpienia najważniejszy i najpopularniejszy sportowy suplement ostatnich lat. Jej działanie w gruncie rzeczy jest bardzo proste – bierze ona udział w syntezie w organizmie adenozyno – trójfosforanu (ATP), który jest głównym nośnikiem energii. Substancja ta dociera do komórek mięśniowych, dając im siłę, wytrzymałość i zwiększoną masę. Najpopularniejszą formą kreatyny jest monohydrat (monowodzian), działa szybko i jest tani. Znane są również wyższe chemicznie rodzaje kreatyny, takie jak jabłczan (połączenie z kwasem jabłkowym – TCM ), etyl estrowy czy cholorowodorek. Typy te są mocniejsze, bardziej przyswajalne i dzięki temu wymagają mniejszych dawek. Nowością jest też kreatyna mikronizowana (micro mesh), która swą zwiększoną skuteczność zawdzięcza niezwykle rozdrobnionej formie.

Białko – białka, czyli inaczej proteiny, to podstawowy budulec mięśni. Konieczność ich wzmożonego dostarczania do organizmu przez sportowców jest bezdyskusyjna. Podstawową funkcją białek są procesy anaboliczne – czyli procesy rozbudowy tkanki mięśniowej. Bez protein nasze mięśnie nie zwiększą swej objętości, a nawet mogą ją utracić. Odżywki białkowe często pełnią też rolę kontroli masy ciała, przy ustalaniu zbilansowanej diety. Najpopularniejszym typem odżywki białkowej jest serwatka mleka, występująca jako koncentrat, izolat lub hydroizolat. Jest niedroga i dobrze przyswajalna przez ludzki organizm. Do innych można zaliczyć białko sojowe, wołowe czy białko jaj (albumina).

Węglowodany – lub cukry, dzielą się na proste (np. „zwykły” cukier spotykany w każdym domu) oraz złożone, czyli bardziej wartościowe dla człowieka. Podczas treningu, są one rozkładane jako pierwsze w celu wytworzenia energii, dlatego trzeba pamiętać o ich stałym dostarczaniu. Najcenniejsze węglowodany występują w kukurydzy (waxy maize) oraz w jęczmieniu (vitargo). Połączenie węglowodanów z białkami w jednej odżywce jest znane jako gainer lub bulk (w zależności od proporcji) i jest wysokokalorycznym suplementem idealnym dla osób chudych, mających szybki metabolizm, do nabrania wagi ciała.

Stacki przedtreningowe – w Polsce znane jako stak przedtreningowy, stanowi miks substancji energetyzujących i pobudzających, często z zawartością kreatyny. Ich najpopularniejszym składnikiem jest l-arginina (głownie alfa ketaglutaran argininy), po której tworzy się efekt znany jako pompa mięśniowa. Polega on na rozszerzeniu naczyń krwionośnych przy pomocy tlenku azotu (NO) i przez to lepszym ukrwieniu i odżywieniu mięśni. Do pozostałych popularnych składników staka zaliczają się też cytrulina, beta-alanina, tauryna, kofeina czy geranina (Geranamina, DMAA, 1,3-dimetyloamylamina).

Aminokwasy – znajdują się w białkach, ich działanie jest niezwykle szerokie. Biorą udział prawie we wszystkich procesach zachodzących w organizmie. Dla sportowców kluczowa jest wspierana przez nie regeneracja potreningowa, a także działanie antykataboliczne. Katabolizm to proces rozkładu tkanki mięśniowej pod wpływem intensywnego wysiłku fizycznego. Do najistotniejszych aminokwasów zaliczają się aminokwasy rozgałęzione (BCAA), czyli l-leucyna, l-izoleucyna oraz l-walina.

Szerokie pole działania suplementów diety jest dla sportowców furtką prowadzącą do uzyskiwania coraz to lepszych wyników. Odpowiednia suplementacja, połączona ze zróżnicowaną dietą i intensywnym treningiem to w dzisiejszych czasach klucz do sukcesu w dowolnej dyscyplinie.


Ocena: 4/5 (1 głosów)  


Szczegóły wpisu:


Odwiedziny botów:
  • googlebot: 25 (ostatnio: 29.05.2019 11:48:52)
  • yahoo: 13 (ostatnio: 22.10.2016 16:47:54)

Podlinkuj wpis:

About the author autor

Zajęcia fitness zakopane
Zajęcia fitness zakopane

Brak komentarzy

Ćwiczenia odchudzające w domu
Ćwiczenia odchudzające w domu

Brak komentarzy

Enervit
Enervit

Brak komentarzy